5070

Broz eller Stronglifts?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg havde i januar et solidt lowbar back squat på 150 kg 5×5, efter ca. et halvt års seriøs træning. (stronglifts5x5 metoden) – Jeg var rigtig stolt! 

Så skulle jeg en tur i militæret ind og aftjene værnepligt, en tid jeg ikke ville have været for uden, men den ødelagde alt mht. powerlifting på 4 måneder. Jeg er nu gået back-to-basics igen på stronglifts5x5 men nu har jeg seriøse problemer med at squatte bare 130-140 kg 1 gang, hvilket er lidt af et knæk. 

Jeg har planer om at følge stronglifts 5×5, til et 3×5 regime er overtaget og når det så er malket så hedder det Wendlers 5/3/1 – Det er i hvert fald planen. 

Men jeg bliver ved med at høre fra diverse coaches og olympiske løftere at man skal squatte hver dag, for at få seriøse resultater. John Broz siger det, fra Average Broz Gymasium og en af mine idoler Clarence Kennedy fra Irland, som altså squatter 262,5 kg ATG 1RM. 

Så nu er jeg altså i tvivl mht. hvad jeg skal gøre. Skal jeg blive på den logiske vej og fortsætte som jeg har tænkt mig hidtil, eller begynde at squatte hver dag? Hvor jeg er bange for at den slags high-frequency træning kan indebære skader og ødelægge mere end det gavner. Jeg er klar over at det er rent olympiske løftere der squatter hver dag, men kan man smide samme princip over i et powerlifting program som SL5x5 og Wendlers531? 

Svar: 

Jeg synes du bør fortsætte med Stronglifts og eventuelt følge op med noget Wendler 5-3-1. Det kan give RIGTIGT gode resultater at squatte hver dag, men det kræver mange års erfaring, hvor man målrettet bygger op til det. Det er ikke noget man bare springer ud i.

Jeg ved godt Broz påstår hans atleter ret hurtigt avancere til squat træning hver dag, men der er stor forskel på at træne alene i det lokale center, og så have en træner som overvåger ens træning på daglig basis. Hvis du gerne vil eksperimentere med høj frekvent squat træning, så bør du langsomt begynde at øge din workload og frekvens.

Du kan eventuelt starte ud med noget Sheiko eller Smolov, og så udbygge det derfra. Men som nævnt i starten, så synes jeg umiddelbart du skal fortsætte med Stronglifts. Du har jo høstet ganske fin fremgang af programmet en gang før. Dont fix it, if it aint broken.