664

Større muskelmasse gør en langsom?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber i kan svare på. Jeg er en dreng på 16 år som bokser på kamp plan og elsker at dyrke mange andre kampsports. Jeg har altid gået meget op i min krop og det at være hurtig. Muskelmasse har jeg skam også lidt af. Men jeg har fået at vide, at hvis man blev stor, altså fik meget store muskler vil jeg blive meget langsom, og miste det atletiske.

Mens mænd som Jay white og Scott Adkins som har utrolig meget muskelmasse, er utrolig atletiske, rippede og eksplosive. Derfor vil jeg gerne høre jer om der er en sammenhæng mellem at være hurtig og stor? Hvad skal man træne for at få en stor atletisk krop? Og vil det ødelægge ens hurtighed? Er spring vejen frem? 

Svar:

En stor muskelmasse behøver ikke at betyde, at man bliver langsommere. Det er en myte, at store muskuløse personer er langsommere end små trimmede personer. Det er dog ikke så sort/hvidt, at man bare kan svare, ”nej, du bliver ikke langsommere af at blive større”. Det afhænger nemlig af flere forskellige faktorer, og specielt den faktor man kalder relativ styrke. Relativ styrke er defineret som styrke i forhold til kropsvægt. Hvis en person vejer 80 kg, og squatter 100 kg, og herefter øger sin kropsvægt til 100 kg, uden at blive stærkere (hvilket i praksis ikke vil kunne lade sig gøre), så vil hans relative styrke falde, og han vil derfor også blive langsommere. Hvis han derimod øger sin kropsvægt til 100 kg, og samtidig øger sit squat til 200 kg, så har han øget både sin absolutte styrke, men også sin relative styrke. Og det vil have en positiv effekt på hans potentielle hurtighed. Jeg siger ”potentielle”, fordi hurtighed ikke er noget man får foræret fordi man bliver stærkere. Den forøgede relative styrke, skal konverteres til hurtighed via specifik træning. Der eksisterer ikke en 1:1 ratio, hvor al den styrke man opbygger, kan overføres direkte til alle former for fysisk udfoldelse. Hvis man vil være hurtigere til at løbe, så skal man træne specifikt efter dette. Vil man være hurtigere i sine slag i boksning, så skal man træne specifikt efter dette. 

Så svaret på dit spørgsmål mht. selve træningen må være, at din træning skal være fokuseret på styrke og eksplosivitet. Det kunne være en kombination af styrkeløft og olympiske vægtløftningsøvelser. Hvis du øger din muskelmasse langsomt, og samtidig øger din styrke markant, så vil det have en positiv effekt på din relative styrke, og dermed også din potentielle hurtighed.