creatine-powder

Kreatin dosis

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg skal i gang med at tage kreatin, men jeg vil gerne være helt sikker på hvor meget man skal tage? Det er tilsyneladende meget forskelligt hvad der anbefales, alt efter hvor man læser. Og må man gerne blande sin kreatin op i ens weightgain shake efter træning? Eller indvirker det på hinanden?

Svar:

Hvor meget kreatin du tager, afhænger af om du vil følge loading fase strategien, eller strategien med konstant dosering. Enten kan du gøre det, at du tager 20 gram kreatin om dagen i en uge. Gerne fordelt på 4 doser af 5 gram. Herefter vedligeholder du med 3-5 gram om dagen i en enkelt dosis. Eller også kan du køre med en konstant dosis af kreatin. Her tager man 3-5 gram om dagen hele tiden. Ved loading fase strategien opnår du fuld effekt allerede efter 1 uge. Hvis du følger strategien med konstant dosis af kreatin, så opnår du fuld effekt efter cirka 1 måned. Så det er op til den enkelte at vurdere, om det er uoverskueligt, at skulle indtage 4 kreatin doser dagligt i loading fasen. Hvis det er til besvær, så bør man følge strategien med konstant dosis af kreatin.

Du kan sagtens blande dit kreatin op i dine weightgain shakes. Der er absolut intet i weightgain pulver som hæmmer optagelsen af kreatin. Det skulle da lige være hvis der er tale om et eksotisk weightgain pulver som indeholder koffein. Det kan faktisk bidrage til at øge optagelsen af kreatin, hvis du tager det sammen med dit weightgainpulver, da kulhydraterne i weightgain pulveret stimulerer en frigørelse af insulin, som bidrager til at øge optagelsen af dit kreatin. 

Klik her for mere viden om kreatin her