38del01

Flere kalorier uden at blive mæt?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

I bliver ved med at skrive, at vejen til at blive stor, er at spise nok kalorier. Jeg er en knægt på 17 år, vejer 75 kg og er 190 cm høj. Jeg har i en længere periode holdt øje og noteret hvad jeg spiser. Jeg er kommet frem til at jeg får et sted mellem 3000-3200 kalorier om dagen. (Jeg indtager bl.a. jeres weightgainer 3 gange om dagen). Når jeg har indtaget de 3000-3200 kalorier kan jeg overhovedet ikke spise mere. Jeg er fuldstændig mæt.

Har i nogen forslag til hvad man skal gøre for at få flere kalorier, uden at blive så voldsom mæt? Jeg ved, at jeg ikke er den eneste med dette problem. Jeg spiser omkring de 6-8 måltider om dagen, og træner 6 gange ugentligt.

Svar:

Der er 2 ting du kan gøre. For det første så er mavesækkens kapacitet ikke statisk. Hvis du bliver ved med at spise til mæthedsgrænsen, så vil mavesækken med tiden blive større, og den vil derved kunne indeholde mere mad før du bliver mæt. Med hensyn til valget af fødevarer, så er det vigtigt, at du vælger fødevarer med en høj kaloriedensitet.

Ting som tørret frugt, nødder, avocado, olier osv. indeholder mange kalorier, men fylder ikke meget i mavesækken. Derudover skal man huske, at det er lettere at drikke sig til kalorier, end det er at spise sig til dem. Flydende ting passerer også hurtigere igennem systemet. Så du kunne supplere dine weightgain shakes med hjemmelavede gainer shakes og smoothies. En shake bestående af proteinpulver, mælk, frosset frugt, honning, havregryn og lidt olie, giver en røvfuld kalorier, men fylder ikke så meget i mavesækken, som et komplet måltid bestående af fast føde.