38del08

Opnå en større tyrenakke?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab, 

Jeg har trænet i nogle år og fået gode resultater. En ting mangler dog og følge med, nemlig nakken. “Tyrenakken”. Kan I foreslå/linke el.lign. til øvelser hvori der er fokus på nakke træning?

Svar:

Hvad jeg foreslår, afhænger i høj grad af hvilke øvelser du kører nu. Hvis du ikke allerede kører dødløft, så vil du kunne nå et godt stykke af vejen ved at implementere denne øvelse. Hvis du allerede kører dødløft, så vil jeg foreslå du supplere dødløft træning med 2 typer shrugs. Barbell powershrugs, som er en shrug variant, hvor man bruger hele kroppen til at ”shrugge” vægten op.

Den er meget brugt af olympiske vægtløftere, og stimulerer kraftig vækst i trapezius øvre del. Efter powershrugs laver du så en strict shrug variant, hvor du kører den med håndvægte. Kombinationen af dødløft og disse 2 shrug varianter burde være nok for de fleste. Ellers kan du supplere med øvelser som high pulls, face pulls, upright rows, snatch grip pulls, snatch grip dødløft og wide grip rows til brystet. Men de fleste burde kunne opbygge en imponerende ”tyrenakke” med dødløft, powershrugs og strict dumbell shrugs.