bls06

Hvor mange kalorier dagligt?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Først og fremmest, tak for en masse gode artikler, og produkter.

Så til spørgsmålet; jeg er en 15 årig dreng der har trænet i 7 måneder, men det er kun de sidste 2 måneder hvor jeg også har fokuseret på min kost. Hvor mange kalorier skal jeg indtage hvis jeg gerne vil have større muskelmasse?

Jeg er 1,80 m høj og vejer 75 kg.

Svar:

Det er meget individuelt hvor mange kalorier man skal have dagligt, for at øge muskelmassen. Der kan være meget stor forskel på folks vedligeholdelsesindtag. Som udgangspunkt kan du bruge en af de mange online beregner der findes. Eksempelvis denne her:

http://news.bodylab.dk/vaerktojer

Tager man udgangspunkt i denne, og bruger dine data, så skal du have mellem 2500-3000 kalorier om dagen, for at vedligeholde din kropsvægt, alt efter hvor meget du træner. Når man forsøger at øge sin muskelmasse, så ligger man typisk 500 kalorier oveni, så der er det nødvendige kalorieoverskud. Det betyder, at du dagligt skal have mellem 3000-3500 kalorier for at øge din muskelmasse.

Men, og det er et stort men, det er selvfølgelig kun vejledende. Det kan ligeså godt være, at du har en turboforbrænding, og at du har brug for 4000 kalorier for at øge muskelmassen. Det kan også være du kun skal have 2800 kalorier. Her er du nødt til at prøve dig frem. Du kan starte med 3000 kalorier om dagen, og så regulere det op eller ned efter behov. Du bør sigte efter en vægtøgning på omkring 1-2 kg om måneden. Så burde den overvejende del af vægtøgningen komme fra forøget muskelmasse.