bls08

Decline vs. incline vs. normal bænkpres?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Min kærestes storebror er uddannet fitness instruktør, han har lige givet mig et program, hvor jeg skal træne incline Bænkpres og decline bænkpres, men ikke på flad bænk?

Kan i give mig en forklaring på hvorfor dette skulle være at foretrække?

Jeg stoler på at han ved noget om det, men kommer ikke lige til at se ham før om noget tid så jeg kan ikke lige spørge ham så tænkte det måske var hurtigere at “spørge eksperterne”.

Svar:

Der er absolut intet galt i at køre incline bænkpres og decline bænkpres som de primære øvelser. Det dækker brystmusklen ganske fint. Det er muligt at hans valg er begrundet i det faktum, at mange EMG undersøgelser viser, at decline bænkpres med håndvægte giver den bedste pectoralis major aktivering.

Det er dog marginaler vi snakker om. Hvis man foretrækker normal bænkpres over decline bænkpres, så vil kombinationen bænkpres og incline bænkpres være nøjagtigt ligeså god.

Mange tror, at bænkpres absolut skal med i et program. Det behøver den som sådan ikke. Andre pressevarianter kan være ligeså gode. Så om man vælger decline og incline bænkpres, eller om man vælger bænkpres og incline bænkpres er som sådan hip som hap. Det er i sidste ende op til dine egne personlige præferencer.