eix03

Træning til kvinde med BMI over 30

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Hvis man er en 21 årig pige med et BMI på over 30, hvordan vil i så foreslå man skal træne og hvorfor?

Svar:

Som udgangspunkt skal du træne det du har lyst til. Hvorfor? Fordi et større vægttab afhænger meget af kontinuitet. Hvis jeg dikterer hvad du skal træne, og du mister motivationen efter 3 uger, så henter du ikke meget vægttab i dette. Så vælg noget, hvor du ved du kan holde motivationen højt. En hvilken som helst motionsform er bedre end ingen motion.

Men lad os antage, at du rent faktisk er indstillet på, at træne lige nøjagtigt det som giver de bedste resultater, så vil jeg anbefale, at du laver både styrketræning og konditionstræning. Mange tror vægttræning kun handler om at få store muskler, men det er så langt fra sandheden som det kan være. Vægttræning er et ekstremt effektivt værktøj, når man vil tabe sig. Det gør det lettere at holde på den eksisterende muskelmasse, når man ligger i kalorieunderskud, og det har en langt mere dramatisk effekt på efterforbrændingen, end konditionstræning. Konditionstræning derimod, giver en større fedtforbrænding under selve træningen. I kombination er det den absolut bedste træningscocktail, man overhovedet kan forestille sig, hvis man ønsker at tabe sig. Eller forbedrer sin sundhed for den sags skyld.

Men som nævnt i starten, så er du nødt til at tænke langsigtet. Hvis du ved du kører sur i det efter kort tid, så er det bedre med en lidt mere moderat start, så du til gengæld ved du kan holde kørende i mange måneder. En daglig gåtur på 1 time vil gøre en verden til forskel i forhold til vægttab, sammenlignet med en hel aften på sofaen.