eix07

Overreached eller ej?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en gut på 17, som begyndte at træne meget seriøst for 5 måneder siden. På den tid har jeg da også taget rigtig mange kilo på, og min styrke har en meget eksplosiv fremgang.

Desværre har jeg på det seneste oplevet, at min styrke er begyndt at falde en lille smule, og jeg synes jeg er begyndt at tabe masse.

Jeg træner 2-split 5 gange om ugen (2 dages træning med 1 dags pause), og får 3400 kcal dagligt (med et ligevægtsindtag på 2800 kcal). Skal jeg evt. begynde at holde en ekstra dags pause fra træningen ind imellem, eller er mit problem ganske normalt?

Svar:

Det kommer meget an på hvordan man skal opfatte ”på det seneste”. Hvis du dermed mener, at du har haft et på træningspas hist og her, hvor du har haft nedsat styrke, så er det ikke nødvendigvis et problem. Alle kan have en periode, hvor man har flere dårlige træningspas end normalt. Det er dog umiddelbart mest nærliggende, at tolke det som om du har haft en længere periode med nedsat styrke, og mindsket muskelmasse. Hvis det er tilfældet, så kan det godt tyde på du er overreached. Løsningen behøver ikke nødvendigvis være flere hviledage. Du kan sagtens fortsætte med dit program som det er. Du har dog behov for en periode med nedsat intensitet og workload.

Hvis jeg var dig, så ville jeg sænke din sæt volumen med 50 %, sænke vægten med 10 %, men samtidig køre det samme antal reps. Det burde betyde, at du konsekvent køre langt fra failure. Hvis du holder dig til dette i en periode på en måneds tid, og så langsomt herefter begynder at hæve vægten og sæt volumen igen, så burde du efter kort tid kunne registrere fornyet fremgang, hvor du meget hurtigt vil ryge forbi dit gamle niveau. Du er simpelthen nødt til at få den akkumulerede træthed ud af kroppen. Man kan godt gøre det ved at holde en pause på et par uger, men det vil højest sandsynligt koste mere styrke end 1 måneds skånetræning. Jeg ved godt det ikke er sjovt, at træne under kapacitet, men alternativet er at du graver hullet større, og så risikere du egentlig overtræning. Og det tager meget længere tid at slippe af med.