belt

Bælte under basisøvelser

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg overhørte forleden nogle snakke om, at man ikke skal bruge bælte, når man kører tung squat eller dødløft, da man “låser” musklerne i core-området og dermed ikke gør dem stærkere.. Men er princippet i bæltet netop ikke, at man har noget at spænde op i mod?

Hvad siger I bælte eller ej til tung squat og dødløft?

Svar:

Hej Christian

Man har skam også noget at spænde op imod uden et bælte. Når man laver et bugpres, presser man luften ned mod maven med mellemgulvet, mens de lige mavemuskler, transversus og de skrå bugmuskler presser den ind. Når man vænner sig til at løfte med bælte begynder man at slappe af i mavemusklerne, så man presser luften ned med mellemgulvet og ud mod bæltet. Hvis dette bælteaktiveringsmønster bliver meget indgroet kan det betyde for det første at man også på løft uden bælte måske ”glemmer” at tænde for mavemusklernes pres indad og for det andet at de samme mavemuskler ikke er stærke nok, fordi de ikke har fået den samme træning ved gentagne bugpres uden bælte. Tilsammen kan disse to faktorer betyde at man ved løft uden bælte får en mindre stiv torso, hvilket så betyder at rygmusklerne skal arbejde meget mere for at holde ryggen strakt, eller det mere sandsynlige scenarie, nemlig at kravene til rygmusklerne bliver større end de kan efterleve og man derfor lettere kommer til at runde i ryggen.

Vi anbefaler derfor at man generelt kun bruger bælte på 5, max 10% af ALLE sine løft og kun i øvelser hvor det gør en reel forskel (squat og dødløft varianter), hvis man overhovedet skal bruge bælte.

Læs også artiklen ‘Træningsbælte! Har du brug for et?’ her