high_intensity

Træning om morgenen

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har gået på det seneste og tænkt på om det har nogen forskel på min træning om jeg træne på tom mave? Skal siges at jeg er begyndt på cut d.7/1 og det her går det godt. Men ville jeg kunne mærke nogen forskel på at have spist noget inden jeg træne? Skal siges at jeg før mit påbegyndte cut, også trænede om morgen på tom mave.

De da jeg træner står jeg op og tager over i center til kl.7 og træner så i en time, for så derefter at spise morgenmad.

Svar:

Styrketræning virker bedst, hvis man får noget kulhydrat og protein lige omkring træningen. Om det er før eller efter er egentlig ikke så vigtigt som de fleste går og tror, men det er helt sikkert vigtigt at få begge dele. Når man som du træner om morgenen, skulle man jo tro at kroppens glycogen lagre er tomme og glycogen er det som kroppen helst vil bruge under styrketræning. Men det er faktisk kun leverens glycogen der er tomt.

Musklernes egne glycogenlagren kan ikke blive brugt til at gendanne blodsukker. De kan kun bruges lokalt i musklerne, så jeg tror egentlig ikke at det betyder så meget igen, hvis du bare sørger for at få et ordentligt foder efter din træning. Du kunne overveje at bruge noget valleprotein eller BCAA aminosyrer før træningen, idet kroppen godt kan finde på at nedbryde protein for at gendanne sukker under træning, hvis den ikke kan få sukker andre steder fra.

Eftersom tilgængeligheden af sukker trods alt nok er mindre, når man træner om morgenen på tom mave, er det noget du kan forsøge dig med. Selvfølgelig kunne du også bruge et kulhydrat supplement før træning, men det tror jeg ikke ville være befordrende for dit vægttab.