080205121740-large

Hvilke muskelgrupper sammen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Min ven og jeg har et problem. Vi træne 4 gange om ugen, men vi er i tvivl om hvilke muskler der skal trænes samme dag.

F.eks er det en god ide at træne ryg og arme samme dag eller er det bedre at træne ryg og skuldre?

Og hvor mange gange skal man træne de forskellige ting om ugen (vi har kun trænet et måneds tid)

Svar:

Når man begynder med at træne er det for langt de fleste mere end rigeligt at træne 3 gange per uge den første måned eller to og man kan derfra gradvist øge træningsfrekvensen. Muskler vokser beviseligt kun i godt to døgn efter man har trænet dem og det ser ud til at en træningsfrekvens på cirka 3 gange/uge er bedre for mere utrænede og en frekvens på cirka 2 gange per uge for mere trænede, hvor dette tal i begge tilfælde er en smule højere for overkropsøvelser og en smule lavere for de store underkrops øvelser.

Hvis man træner fire gange i ugen er det sandsynligvis mest hensigtsmæssigt at lave et 2-split og dermed træne kroppen igennem 2 gange per uge, F.eks. som man gør i back to basics II programmet. De to mest almindelige måder at lave 2-split på er enten at opdele kroppen i push/pull eller i over/under. I push/pull træner man presseøvelser, triceps og benpres/squat-type øvelser (primært for forlår) samme dag og trækkeøvelser, biceps, rygstrækker og baglår (dødløft-type øvelser samme dag. I over/under-split er det simpelthen overkrop den ene dag og underkrop den anden dag.