diets-and-more-high-protein-diet

Underskud af protein?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Min søn er 14 år(15 i juni) han træner ishockey på 2 hold det vil sige at har træner ca 6,5 time på is og ca 3 timer styrketræning om ugen, dertil kommer ca 1 kamp om ugen i snit. Han har den seneste tid klaget rigtig meget over ømhed i stort set alle hans muskler er rigtig meget træt og har desuden den seneste tid været syg et par gange, det virker som om at han simpelthen er kørt helt flad for energi. Han spiser rigtig meget ca 10 – 12 skriver rugbrød, harvegryn til morgen mad, en stor potion aftensmad, altid enten pasta eller ris med magert kød. mit spørgamål er om han har brug for noget protein pulver evt. noget kreatin.

Han vejer ca  61 kg og er ca 175 cm høj. Han er ret tynd med god muskulatur trods alt.

Svar:

Det, du beskriver lyder som et klassisk overtræningssyndrom, altså en stress sygdom der stammer fra fysisk belastning. Hvis det er tilfældet er løsningen heldigvis lige for, nemlig at der skal skæres ned på træningsmængde og belastning. Stress syndromer akkumuleres når den samlede mængde stress overstiger hvad man kan håndtere og der er mange elementer i ens liv der kan bidrage med stress. Dermed kan det i princippet være en blanding af træningsforhold og psykosociale forhold der er den udløsende faktor. F.eks. kan der være meget forskel på hvor meget træning man kan holde til, afhængig af om kæresten er skredet, man skal starte på en ny uddannelse eller lignende.

Derudover kan det også være værd at undersøge om der er noget mangel af vitaminer eller mineraler. Specielt mangel af Vitamin D, viser sig ofte som muskel/skeletsmerter og øget modtagelighed for infektionssygdomme.

Lige meget hvad bør i tage kontakt til en læge, og få udredt om der er mangeltilstande, samt at få afklaret om der tale om en reel stress sygdom. Træner man meget er det selvfølgelig vigtigt at få nok protein (1.5-2.0 g/kg/dag), men det er ikke afgørende om det kommer fra mad eller pulver. I virkeligheden er protein fra godt kød, æg og mælk nok bedre end proteinpulver. Tilsvarende kan man nok ikke sige at han har et ”behov” for kreatin, men kreatin gør det lettere at tage muskler på og øger udbyttet af styrketræning. Jeg kan dog ikke lade være med at synes at det er liiidt for tidligt at begynde at hælde kreatin på 14-årige. Desuden, når din søn først er hvor han er, med en sandsynlig overtræningstilstand, ville kosttilskud i sig selv ikke være nok til at få ham ”ned igen”. Der skal med altoverskyggende sandsynlighed noget pause til i en måned eller to, efterfulgt af en gradvis optrapning.