getimage.aspx

Udtræknings- udspændingsøvelser

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Har I nogle gode Udtræknings- udspændingsøvelser til efter styrketræning, da jeg ofte får myoser…især i nakke og skuldre

Svar:

Det er da ærgerligt at du får myoser. Myoser kan stamme fra mange forskellige ting og hvad man skal gøre ved dem afhænger lidt af kilden til problemet. Styrketræningen i sig selv kan dårligt være årsagen til problemet, med mindre du laver noget hysterisk forkert.

Hvis man har arbejdsrelaterede nakkesmerter er det bedste man kan gøre, at lave grundig, kontrolleret styrketræning og det skal være ”rigtig” styrketræning med tunge shrugs, skulder pres, laterals og evt. upright rows (forsigtig med dem ;o)

Hvis man har holdningsforstyrrelser, som f.eks. Forward Head Posture (fremskudt hoved, eller ”kyllinge hoved”) vil både styrketræning og afspænding i princippet hjælpe, men det vil kun være symptom behandling indtil holdningsforstyrrelsen er fjernet.

Hvis man har stress/spændings-relaterede myoser, kan udstrækning være en del af løsningen, men her vil mere gennemgribende afspændingsteknikker, som vejrtrækningsøvelser og meditation ofte hjælpe mindst lige så godt.

På siden her vil du kunne finde en række gode udstræknings og afspændingsøvelser.

http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor1913634

Husk dog på at udstrækning efter styrketræning ikke vil påvirke don forekomst af myoser mere end hvis du laver det på alle mulige andre tidspunkter. Faktisk er det nok at foretrække hvis du fordeler udstrækning, udspænding mere over tid, f.eks. hver dag eller hver anden dag.