big-arms

Hviletid mellem sæt

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er lidt i tvivl om, hvorfor det gør den store forskel om man tager sig 10-30 sek og 60-120 sek hviletid imellem sæt.

Når jeg ‘kun’ tager 10-30 sek bliver jeg altid utrolig træt i hele kroppen, hvor jeg derimod ved 60-120 sek kun opnår udmattelse i de pågældende muskelgrupper jeg prøver at ramme.

Kan I forklare hvorfor og hvornår hvilken hviletid er optimal imellem sæt?

Svar:

Når man holder meget korte pauser ophober man anaerobt stress, eller såkaldt iltgæld. Du tvinger med andre ord musklerne til at lave mere arbejde end de kan skaffe ilt til, hvorfor de må fungere anaerobt og dermed producerer laktat, som skal skylles ud af musklerne for at omdannes til sukker i leveren, nyrerne og hjertet (mest leveren), som så kan sendes tilbage til de arbejdende muskler igen.

Udmattelsesgraden i de enkelte muskler, samt denne laktat cyklus koster energi i hele kroppen og føles meget anderledes end hvis man holder længere muskler, hvor udmattelsen i højere grad begrænser sig til de enkelte muskler.

Det skal dog siges at 10-30 sekunders pause imellem sæt sandsynligvis medfører at du kommer til at træne med så let en vægt at det ikke vil gøre noget nævneværdigt for muskelvækst og styrke. For hypertrofi er pauselængder på 60-120 sekunder generelt set langt at foretrække frem for 10-30 sekunder.