muskler

Vægttab på maven?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Jeg har altid trænet min mave med høje reps, omkring 40-50 stykker. Snakkede forleden med en instruktør i mit fitnesscenter som fortalte mig at jeg spilder tiden med så høje reps. Han sagde maven skulle trænes som alle andre muskler. Er det korrekt? Jeg troede der skulle lidt højere reps til for at opnå vægttab på maven?

Svar:

Instruktøren har ret. Punktforbrænding er en myte. Det subkutane fedtlag uden på en given muskel, bliver ikke mindre, fordi man specifikt træner denne muskel med høje reps. Hvis ens fedtprocent er så høj, at ens mavemuskler ikke står tydeligt frem, så er løsningen ikke 100-vis af gentagelser i maveøvelser. Så er løsningen en ændring af ens kost, så man indtager færre kalorier end man forbrænder. Så vil fedtprocenten langsomt mindskes. Hele ideen med mavetræning er at opbygge en større muskelmasse i mavemuskulaturen, så de enkelte sektioner i rectus abdominis kommer til at stå tydeligere frem.

Så ja, derfor skal maven trænes ligesom andre muskler. Man kan måske argumentere for en svagt højere rep-range, da mavemuskler typisk har et mindre bevægeudslag end andre øvelser. En rep-range omkring 10-15 reps vil være meget passende for maveøvelser. Dette betyder for langt de fleste, at de er tvunget til at anvende vægtbelastning i deres maveøvelser, for at presse rep antallet ned. Eller alternativt lave øvelser af meget høj sværhedsgrad. Det kunne eksempelvis være Dragon Flags.