qque_04

German Volume Training 10×10

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg kører GVT-programmet og jeg synes det går fremad med træningen, men det går langsomt. Specielt med mit bryst, og jeg fik den tanke, at det kunne være fordi, at der gik alt for langt tid mellem bryst træningen eller fordi jeg har skiftet lidt på programmet.

Min træning ser således ud:

Dag 1: Bryst(incline dumbbell, normal bænkpres og decline bænkpres, hvor jeg så kun kører en af øvelserne pr. træningsdag) og ryg (lat pulldown, lænd og mavesider)

Dag 2: Ben (Squat og barbell calf raise) og mave (Chrunches og hvor jeg så laver maveøvelser i pauserne)

Dag 3: Hviledag

Dag 4: Skulder (shoulderpress), triceps (rope pushdowns, hvor jeg så laver 5 ude og 5 inde) og biceps (power barbell curls)

Dag 5: Hviledag

Håber i gerne vil svare på mit spørgsmål 🙂

Svar:

Der er meget forskel på folk, både i deres kropsstruktur og hvordan vi responderer på træning, hvilket jeg tror i udgangspunktet er dit problæem. Når det så er sagt, så håber jeg sandelig at du har kørt et almindeligt GVT program først. Alt for mange motionister synes de skal pille ved programmer, lavet af dygtige trænere og som har vist deres værd, uden de har prøvet programmet af i sin oprindelige form.Det er en dårlig ide – man skal altid prøve programmet af i sin oprindelige form, før man tweaker det.

Jeg tror dog ikke det er dét der er dit problem. Jeg tror at det er enten på grund af din struktur, eller fordi din forventning om brysthypertrofi ikke er afstemt med den opmærksomhed du giver brystmusklerne. Folk med brede hofter og tøndeformet bryst har en tendens til ofte at respondere bedre på skuldre og arme end på brystet. I det første tilfælde skal du forsøge at ændre dit øvelsesvalg så du bedre kan ramme brystmusklerne, e.g. med flye presses og måske lave dine presseøvelser med albuerne længere ude end man normalt vil anbefale.

I det sidste tilfælde handler det primært om dosering, altså om at træne brystet mere, hårdere eller bedre planlagt end nu. Hvis du bruger et klassisk split program kunne det være ved at bruge en ekstra bryst dag per uge, eller hvis du træner med lidt højere frekvens, ved at bruge loading programmer som f.eks. smolov jr. Hver tredje eller fjerde måned. Endelig er der selvfølgelig også muligheden at træne med flere sæt, højere udmattelsesgrad, eller tungere vægte.