qque_08

Høj puls ved anaerob arbejde

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Hvordan kan det være, at jeg får høj puls ved basisøvelser, som f.eks. squat? Så vidt jeg ved er bodybuilding jo en anaerob træningsform?

Svar:

Man kan skam godt få høj puls ved anaerob træning. Faktisk vil jeg gå så vidt som til at sige at jeg ikke kender til nogle anaerobe træningsformer som ikke giver høj puls.

Pulsen er kontrolleret af mange ting, og specielt det autonome nervesystem. Det autonome nervesystem kontrollerer alle de ting der kører ”af sig selv” og som vi ikke skal kontrollere bevidst, feks. Åndedræt, tarmbevægelser, gennemblødning af huden osv. Det autonme nervesystem er delt op i to grene, nemlig det sympatiske, som varetager ”fight or flight”-reflekser og det parasympatiske som varetager ”rest and digest” (hvile og fordøjelse).

Når man laver styrketræning generelt tænder man for det sympatiske, så selve spændingsniveauet i kroppen der er forbundet med at løfte tunge ting, bidrager til pulsen. Derudover bidrager stofskiftet i kroppen også, så faldende iltmængde eller stigende kuldioxid i forbindelse med muskelarbejdet bidrager også. Endelig gælder der for vægtbærende styrketræningsøvelser, at trykket inde i bryst- og bughulen stiger, hvilket forstærkes af at holde vejret (hvilket er en god ting, idet det beskytter mod rygskader).

Når trykket derinde stiger, har blodet ude fra kroppen svært ved at løbe tilbage til hjertet, hvilket gør at hjertet forsøger at kæmpe ekstra hårdt for at vedligeholde den mængde blod der skal pumpes igennem. Det gør hjertet så ved at øge blodtrykket og pulsen, nogle gange ganske dramatisk. Man har målt blodtryk på op til 380/250 (normalen er 120/80) og puls på op til 250 bpm (kun i et par sekunder) under maksimale squat og dødløft.