qque_11

Ingen failure træning under cut?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

En af mine venner påstår at når man cutter, så skal man ikke træne til failure. Han snakkede om, at det ikke er godt, fordi man tømmer sine glykogendepoter fuldstændigt. Er der noget om snakken eller er det noget værre vås?

Svar:

Det er et godt spørgsmål og vi kan ikke give et fuldstændigt entydigt svar, desværre, men i udgangspunktet vil jeg mene at det delvist er noget vås.

Selve det at få tømt glycogen depoterne er et af de signaler der forstærker glycogen genopfyldningen efterfølgende og der er flere ting der tyder på at selve glycogenopfyldningen er et af de signaler, der bidrager til muskelvækst. Det er blandt andet derfor at muskeludmattelse er et af de signaler der bidrager til muskelvækst. Så på den måde kan man sige at muskeludmattelse er vigtigt for muskelvækst.

Men når man er i energiunderskud falder ens overordnede træningstolerance. Det skal forstås således at den samlede træningsbyrde man kan kapere uden at overtræne er mindre. Så kan man diskutere på hvilke måder man kan få den ønskede muskeludmattelse, med en mindre træningsbyrde. Mange mener at man kan gøre dette ved lave færre sæt, men tættere på udmattelse, mens man er i energi underskud og så træne med flere sæt og lidt længere fra udmattelse i de enkelte sæt, når man er i overskud.