qque_12

Løbetræning, samtidig med styrketræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Min kondition har de seneste år, været umådelig dårlig. Jeg har længe overvejet, at starte på at løbetræne igen. Men problemet er bare at jeg lige pt. er igang med bulk, sammen med styrketræning. Kan man godt løbetræne for at få bedre kondition, samtidig med at man opbygger muskelmasse gennem styrketræningen?

Svar:

Det lyder som en godt og sundt valg at prioritere konditionstræningen lidt. Hvad nytter det at have epic guns, swole brystmuskler og hakket vaskebræt hvis man alligevel ikke kan gennemføre en gang gangnam style på In uden at hoste sine lunger ud. Konditionstræning har det med at påvirke styrketræningstilpasninger negativt, men hvis man ved hvad man gør kan man reducere denne interaktion til næsten ingenting.

For det første skal man sørge for at så vidt muligt holde det adskilt i tid, så man f.eks. laver dem skiftevis på hver sine dage, eller i det mindste gør det hhv. aften/morgen. Såfremt det ikke er muligt at adskille på den måde er man nødt til at lave begge dele i samme træning. Om man laver den ene eller den anden ting først ser ikke ud til at gøre den store forskel, selvom det ser ud til at det er marginalt bedre at lave kredsløbstræning først og styrketræning bagefter.

Ligemeget hvad er det sværere at prioritere sin styrketræning samtidig med konditionstræning, specielt hvis man forsøger at bulke. Dét, som du bør gøre, er at finde en motionsform med lav impact (f.eks. spinning eller roning) og så skal du lave højintens interval træning, mens du bulker. Så lidt som 5 minutter samlet aktivitet 1-3 gange per uge er nok til at skabe væsentlig fremgang i din kondition og vil muligvis endda hjælpe på din work capacity og kropssammensætning.

Når du så engang skal enten cutte eller vægtvedligeholde, kan du så begynde at løbetræne lige så stille med noget mere grundtræningsagtig konditionstræning (fastpulstræning på 20-40 minutter eller lange intervaller). Næste gang du når frem til en bulkeperiode burde du så have fået nok løb i kroppen til at du ville kunne holde til at lave din høj-intense interval træning med løbetræning.