qque_12

Anden sport, og styrketræning.

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg kan umuligt være den eneste der har en seriøs sportsgren ved siden af min styrketræning. Jeg er rytter, men kunne lige så godt være danser eller andet hvor der “trænes” hver dag. 
Nu er mit spørgsmål så, hvordan lægger jeg min styrketræning så jeg får mest muligt ud af den. Jeg har trænet i 4 år og er gået i stå. Indtil nu har jeg jeg trænet 6 dage om ugen, men jeg kan se at der ikke rigtig er tid til 6 dage om ugen og heller ikke energi til at træne hårdt 6 dage i ugen.

Men da min sport ikke er en der øger muskelmassen som styrketræning gør vil jeg gerne have så meget ud af min styrketræning som muligt (ligesom alle andre).
Vil det være bedst med et 2 split og så 4 pas ugentligt? Hvordan kunne sådanne split og pas se ud, ugentligt. Er der et godt sted at samle informationer om opbygning evt. eksempler på gode split-programmer? Eller hvad vil I råde mig/os til?

Svar:

Hvor er det dejligt at høre fra en som både synes det er spændende at få større muskler og samtidig finder plads til en ”rigtig” idræt ved siden af. Men som du jo selv siger, er energi en begrænset ressource og det kan være svært at få plads til det hele.

Den gode nyhed er så at det ikke er afgørende om man træner 4 eller 6 gange i ugen og at du altså burde kunne få cirka de samme resultater med 4 træninger/uge, som med 6 træninger/uge. Med med 4 ugentlige træning burde du nok dele træning op i et 2-split, enten i form af et upper/lower split eller et push/pull split (ben+pres+triceps/bagkæde+ryg+biceps). Træningsprogrammer af den slags kan du finde masser af her på bodylab eller på bodybuilding.dk