porw00

Proteinpulver eller weightgain pulver?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg sidder og kigger på jeres kosttilskud og kommer i tvivl omkring hvilket produkt en ung fyr på 18 år, bedst supplerer sin kost med: weightgainer eller whey proteinpulver? Mit mål er at opbygge muskelmasse.

Svar:

Lad mig indledningsvist konstatere, at du ikke er alene. Der er rigtigt mange, som er i tvivl om hvorvidt de skal vælge proteinpulver eller weightgain pulver. Svaret på dit spørgsmål afhænger dog af flere forskellige faktorer. Lad os indledningsvist se på hvad proteinpulver og weightgain pulver er.

Proteinpulver er et koncentreret pulverprodukt, som indeholder en stor mængde protein af meget høj kvalitet. Der findes flere forskellige typer af proteinpulver, herunder whey proteinpulver, kasein proteinpulver, soja proteinpulver, risproteinpulver osv. Den mest anvendte type af proteinpulver er whey proteinpulver, som egner sig specielt godt til indtagelse efter træning, da det optages og fordøjes lynhurtigt. De andre typer af proteinpulver kan dog også anvendes efter træning, hvis man af den ene eller den anden årsag, ikke har mulighed for at anvende whey proteinpulver. Proteinpulver indeholder på grund de mange filtrerings- og oprensningsprocesser praktisk talt ingen kulhydrater.

Modsat proteinpulver, så indeholder weightgain pulver en større mængde kulhydrater, hvilket er en helt bevidst addition. Weightgain pulver er altså et pulver produkt, som indeholder en kombination af protein og kulhydrater.

Men hvad skal man så vælge? Det afhænger som nævnt af flere forskellige faktorer. Proteinpulver har den fordel, at man kan supplere med det på mange tidspunkter af dagen. Man kan booste proteinindholdet i et måltid ved at tilsætte proteinpulver. Det kunne eksempelvis være på ens havregryn om morgenen. Man kan også drikke en proteinshake til et måltid mad som primært indeholder kulhydrater, og dermed få en mere komplet fordeling af makronæringsstoffer. Efter træning har man både brug for protein af høj kvalitet, og hurtige kulhydrater. Her er weightgain pulver en glimrende løsning, da det både indeholder protein og kulhydrater, men proteinpulver suppleret med hurtige kulhydrater er en ligeså god løsning. Og endda en løsning som indebærer en vis fleksibilitet, i og med, at man selv kan bestemme om man vil tilsætte noget kuhydratspulver til ens proteinshake, eller eventuelt spise en banan eller nogle rosiner i stedet for.

Weightgainpulver anvendes primært som shake efter træning, eller som et supplement til ens kost, hvis man har svært ved at tage på. Fordelen ved en weightgain pulver shake er, at den indeholder flere kalorier end en proteinshake, på grund indholdet af kulhydrater. Weightgain pulver henvender sig primært til dem som har svært ved at spise nok kalorier på daglig basis via den normale kost.

Hvis man ikke har problemer med at spise mad nok, og kun ønsker at supplere sin kost med et kvalitets tilskud af protein, så er proteinpulver vejen frem. Hvis man ikke tager på, og har svært ved at spise mere, så kan weightgain pulver være en løsning. Har man økonomi til det, så kan man anskaffe sig begge dele, og anvende weightgain pulveret efter træning, og proteinpulveret på alle mulige andre tidspunkter. Men da proteinpulver kombineret med nogle hurtige kulhydrater gør det ligeså godt, så er det ikke den anbefalede løsning for de fleste.

Så det korte og det lange er, at proteinpulver er det bedste valg for de fleste motionister. Men har man problemer med at spise nok kalorier til at understøtte muskeltilvæksten, så er weightgain pulver et glimrende alternativ. Man kan som sagt også anskaffe sig begge dele, hvis man føler for det.

Få inspiration til en komplet kostplan – klik her.
Har du overvejet kreatin? Læs mere om dette muskelopbyggende kosttilskud her