deadlift

Begynderspørgsmål omkring styrketræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har aldrig før styrketrænet og jeg vil gerne starte med at styrketræne, men jeg er lidt forvirret og har nogle spørgsmål. Mit mål er at opbygge muskelmasse.

1. Har I et styrketræningsprogram for begyndere? Jeg har hørt at det ikke er godt at køre samme træningsprogram i lang tid, fordi så tilpasser musklerne sig til programmet, men hvad skal jeg så gøre efter jeg har kørt programmet færdigt?
2. Hvor mange sæt og reps skal jeg tage?
3. Kan jeg godt mikse styrketræning med løb?

Svar:

• Et træningsprogram som ville være glimrende for dig, kunne være det meget populære BTB program, som du kan læse mere om her:
http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

Ideen med at man konstant skal skifte program er dog ikke korrekt. Hvis man kontinuerligt bliver stærkere, så er der ikke nogen grund til at skifte program. Der er mange oldschool bodybuildere som har kørt det samme program i årevis. Så længe man har progression i belastningen, så er der ikke nødvendigvis nogen grund til at skifte. ”Dont fix it if it aint broken”.

• Sæt antallet afhænger af programmet. Antallet af reps bør for de flestes vedkommende ligge omkring 6-12, hvis man ønsker større muskler.

• Du kan sagtens dyrke løb ved siden af din vægttræning. Du skal dog bare være opmærksom på, at det kan være sværere at øge muskelmassen, hvis man dyrker for meget konditionstræning, da man i så fald skal indtage mere mad for at kompensere for energiforbruget.