cvdeadlift

Hvad med 2 træningspas om dagen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Da jeg har lidt ekstra tid overvejer jeg at begynde og træne 2 gange om dagen. Morgen og aften f.eks. Vil det være en god ide eller bliver det for meget?

Svar:

Det kommer an på hvordan du gør det. Snakker vi om en fordobling af workloaden, så er det ikke hensigtsmæssigt, og vil kræve en længere opbygningsperiode. Snakker vi om det man kalder workload distribuering, så er det ikke nogen dårlig ide. Workload distribuering handler om at fordele et større træningspas udover flere små træningspas i løbet af dagen.

Hvis man eksempelvis træner ryg og biceps om mandagen, så kunne man træner ryg om morgenen og biceps om aftenen. Det betyder, at man er langt mere frisk til ens biceps træningspas. Men fordi man reelt ikke øger workloaden, men i stedet for distribuerer den udover dagen, så vil det kun have en positiv effekt på kvaliteten af ens træning, samt en positiv effekt på restitutionen. Man skal huske, at de største indhug i den restitutive kapacitet laves i slutningen af et hårdt træningspas, når man er træt.

Man kunne også dele det sådan op, at man laver de tunge lav-rep øvelser for ryg og biceps om morgenen, og så lave de mindre øvelser for højere reps om aftenen. Det er mange måder at dele det op på. Hovedmålet er dog, at undgå at øge den samlede workload særligt meget. En svagt højere workload betyder ikke noget, men hvis du lige pludselig er oppe på at lave det dobbelt af hvad du normalt gør, så løber du med garanti ind i problemer.