cvripedstomach

Kosttilskud og fedt på maven

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er en dreng på 15 år, og fra d. 1. januar 2012, og frem til d. 4. maj 2013, er det lykkedes mig at gå fra 102 til 74 kg.

Jeg træner i et trænings center hver mandag, onsdag og fredag. Og jeg cykler 50-70km hver tirsdag, torsdag og lørdag/søndag.

 

Jeg vil spørge hvad der ville være bedst for mig, for at komme af med en masse fedt på maven, og i siderne, da det virkelig giver mig dårlig selvtillid. Og om det kan betale sig at bruge proteinpulver og kreatin efter træning, når nu jeg stadig er overvægtig. Det skal så lige siges, at jeg forbrænder omkring 2000kcal hver gang jeg cykler.

 

(Ikke misforstå mig, jeg vil bruge kreatin og proteinpulver efter jeg har trænet, og ikke efter cykling!)

 

Svar:

 

Først og fremmest tillykke med det flotte vægttab. Det er rigtigt godt gået. Når man har tabt sig så meget, så er det klart, at ens forbrænding ikke er den samme længere. Du forbrændte flere kalorier da du vejede 102 kg, end nu hvor du vejer 74 kg. Så problemet med dit fedt på maven er ganske givet, at du spiser for mange kalorier i forhold til din nuværende kropsvægt og aktivitetsniveau. Sagen er jo den, at fedtet først forsvinder, når du netto henover en uge ligger i kalorieunderskud. Du burde prøve at lave en kostplan, og så langsomt korrigere det samlede kalorieindtag fra uge til uge, indtil du kan se at fedtet begynder at forsvinde fra maven. Det er helt klart her du skal sætte ind, da dit aktivitetsniveau er rigeligt stort. Du kan læse mere op om det at lave en kostplan her.

 

http://news.bodylab.dk/artikler/145-kostplan-til-styrketraening

 

Og hvis du skal estimere dit kaloriebehov, så kan du anvende denne beregner.

 

http://news.bodylab.dk/vaerktojer

 

Med hensyn til kosttilskud, så er det en helt fin ide at supplere med proteinpulver og kreatin. Og det er faktisk ikke nogen dårlig ide også at indtage det efter din cykeltræning. Det vil fremme din restitution, og give basis for en bedre formfremgang. Kreatin er alligevel noget du skal tage på daglig basis, så det er en god ide at tage det i ens post-workout shake efter træning. Og her er det fint både at gøre det efter styrketræning og kardio træning.