cvdealiifft

Flere øvelser i Back to Basics programmet?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man kan få endnu mere ud af sin træning, ved at supplere de øvelser i har vist i jeres “Back to Basics” program, med nogle andre øvelser. Så vidt jeg kan se, er der ca. 2 – 3 øvelser til hver muskelgruppe, så jeg tænker, om det ikke ville optimere det, hvis man lavede 2 – 3 øvelser oveni, for at præstere så meget som muligt pr. træningspas?

 

Svar:


Nej, det vil på ingen måde optimere det. Snarere tværtimod. Hele ideen med ”basic” programmer er at holde sig til det grundlæggende. Ideen er, at man laver en række gode solide basisøvelser, og blive stærkere i disse. Spiser man efter det, så vil den forøgede styrke give anledning til en god portion rå muskelmasse. Hvis man fylder en masse overflødige øvelser på programmet, så går hele formålet fløjten. I øvrigt handler træning ikke om at ”præstere så meget som muligt pr. træningspas”. Kvalitet frem for kvantitet. Når man har trænet i en årrække, og fordoblet eller tredoblet sin styrke i alle de store øvelser, så kan man overveje at smide en række ekstra øvelser på. Men ikke før. Ikke hvis man er interesseret i at opbygge så meget rå muskelmasse som muligt. Det svarer til at pynte en lagkage før selve kagen er lavet. Der skal simpelthen være et fundament i styrke og masse før det kan betale sig at bekymre sig om detaljer. Det er sådan alle gode bodybuildere igennem historien har opbygget deres grundform.

 

For dem som ikke kender BTB programmet, så kan man læse om det her:

 

http://news.bodylab.dk/artikler/261-storre-muskler-back-to-basics

 

Anden del af programmet kan findes her:

 

http://news.bodylab.dk/artikler/2073-back-to-basics-round-ii