cvdedalift

Overreven biceps ved dødløft træning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg skriver til jer, fordi jeg lige så en mands biceps nærmest blev revet over, da han tog dødløft. Han holder med et overhånds- og underhåndsgreb. Jeg laver selv meget dødløft. Derfor kunne jeg rigtig godt tænke mig at vide, om denne måde at holde på er særlig risikabel? Jeg kører nemlig selv med denne grebsmetode, da jeg synes, at min grebsstyrke halter ved de tunge løft, hvis jeg kører med overhåndsgreb på begge hænder.

 

Altså, hvad er risikoen ved at køre dødløft med overhånds- og underhåndsgreb? Og hvilken måder anbefaler I, at man kører med.


Svar:


Der er flere aspekter i det. Mange af de videoer man kan finde med folk som river biceps over ved vedhæftningen, i forbindelse med dødløft, er ofte løftere som tager anabolske steroider. Sagen er nemlig den, at senerne ofte har problemer med at følge med, når man tager anabolske steroider, og det kan ofte være forklaringen på at der sker en overrivning. Derudover er det vigtigt at påpege, at disse løftere ofte løfter ekstremt tunge vægte. Hvis man løfter 300 kg, 350 eller sågar 400 kg i dødløft, så er det klart, at presset på biceps er noget større, end hvis vi taler om en hobbyløfter som kun træner med 200 kg. Så for en ganske almindelig hobbyløfter, som ikke tager anabolske steroider, er risikoen minimal. Og den er endnu mere minimal, hvis man er påpasselig med ikke at bøje i albuen, når man dødløfter. Tendensen til dette er nemlig typisk større på den arm hvor man holder med underhåndsgreb. Hvis man er opmærksom på, at man ikke gør dette, så burde risikoen praktisk talt være ikke eksisterende. Er man alligevel bange for at få en skade i biceps, så er der 2 muligheder. Enten kan man køre med dobbelt overhåndsgreb og trækremme, eller også kan man køre med dobbelt overhåndsgreb med låsegreb. Låsegreb er et greb som olympiske vægtløftere anvender, hvor man ”låser” tommelfingeren under de andre fingre, så grebet derved bliver meget stærkere. Hvad du vælger afhænger selvfølgelig af hvor nervøs du er for at få en overrivning. Faktum er dog, at risikoen er ekstremt lav. I de +20 år jeg har trænet har jeg kun mødt 1 som har fået den pågældende skade, og jeg har mødt mange bodybuildere og styrkeløftere igennem årene.

 

Hvis man vil være sikker på at man dødløfter korrekt, så kan man tjekke de 2 nedenstående videoer:

 

http://news.bodylab.dk/styrketraeningsoevelser/41/224

 

http://news.bodylab.dk/styrketraeningsoevelser/41/11