cvstomachfat

Smide fedtet uden at miste muskelmasse?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har på 1 år tabt mig 28 kg, fra 110 kg til 82 kg, og syntes jeg er på en vægt der passer mig nu. Det sidste halve år er jeg begyndt at styrketræne mere end cardio træning for vil gerne have mere muskelmasse, men har stadig fedt på maven og brystet som jeg gerne vil af med.

Jeg styrketræner 3 dage i ugen og boksetræner 2 dage i ugen, og holder fri i weekenden.

 

Mit spørgsmål er så hvis jeg ligger under mit daglige kalorieindtag for at tabe fedtet vil jeg så ikke også tabe muskelmasse.

 

Svar:

 

Nej, du vil ikke nødvendigvis miste din muskelmasse. Det hele handler om hvor langt du ligger under dit vedligeholdelsesindtag. Jo større ens kalorieunderskud er, jo større mængde muskelmasse ryger der. Så hvis du formår at køre med et meget lille kalorieunderskud, og snige det overflødige fedt af, så vil tabet af muskelmasse være minimalt. Og har du kun trænet med vægte i meget kort tid, så er der sågar en chance for at du kan øge muskelmassen samtidig med at du smider fedtet. Normalt siger man, at man skal være i kalorieoverskud for at øge muskelmassen, men for stærkt overvægtige, og for folk som lige er startet ud med vægttræning synes det muligt, at smide noget muskelmasse på kroppen selvom man er i kalorieunderskud. I øvrigt flot med dit vægttab 

 

Det er altid en god ide at lave en fornuftig kostplan, hvis man vil smide det overflødige fedt. På den måde kan man kontrollere, at man ikke ligger i for stort kalorieunderskud. Du kan læse mere om hvordan du strikker en kostplan sammen i nedenstående artikel:

 

http://news.bodylab.dk/artikler/145-kostplan-til-styrketraening