cvstrongsmallman

Biopsi til vurdering af muskelfiberfordeling?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg tænker at det ville være en god ide at få analyseret sine muskler for at se hvor mange fibre der er af de forskellige, for at se om man genetisk er en bedre løber eller vægtløfter. Det kunne være vejledende til hvilken træning der er bedst for den enkelte. Men hvordan og hvor får man lavet en muskel-biopsi?

 

Svar:

 

En muskelbiopsi er ikke bare noget man lige for lavet. Jeg vil tro du kan betale dig fra det, hvis du kan opspore en idrætsmedicinsk afdeling på et privathospital eller lignende. Almindelige mennesker kan ikke bare gå ned til lægen og blive henvist til en muskelbiopsi. Det er også muligt du kan få lavet en, hvis du melder dig til nogle af de videnskabelige forsøg som jævnligt laves på de større hospitaler.

 

Du kan dog estimere dig frem til hvilken fordeling du har. Det skal dog nævnes, at der er store fejlkilder forbundet med metoden. Dem skal jeg nok nævne om lidt. Metoden er så vidt jeg ved først beskrevet af den legendariske styrkeløftsudøver Fred ”Dr. Squat” Hatfield. Hvis man vil estimere sig frem til hvilken fordeling af muskelfibre man har i en given muskel, så kan man benytte følgende metode. Man tager simpelthen en øvelse, og smider 80 % af ens 1RM på stangen. Hvor mange repetitioner man kan tage med 80 % af 1RM kan give en indikation af hvor man ligger. Jo flere reps man kan tage, jo flere røde fibre har man, og jo færre reps man kan tage, jo flere hvide fibre har man. Typisk vil det forholder sig således:

1. Folk som kan tage mindre end 7 reps med 80 % af deres 1RM, har typisk en fibertypefordeling på over 50 % hvide muskelfibre.

2. Folk som kan tage 7-12 reps med 80 % af deres 1RM, har typisk en fibertypefordeling på omkring 50/50, hvilket er der hovedparten befinder sig.

3. Folk som kan tage mere end 12 reps med 80 % af deres 1RM, har typisk en fibertypefordeling på over 50 % røde muskelfibre.

Så groft sagt, så kan man sige, at folk som befinder sig i gruppe 1 egner sig meget bedre til styrkebetonet sport, end folk der befinder sig i gruppe 3.

Der er dog visse svagheder ved ovennævnte metode. For det første så er det svært at sige noget isoleret om eksempelvis brystmusklens sammensætning ved at bruge bænkpres som målestok, da både skulder og triceps også spiller en væsentlig rolle i bevægelsen. Og det samme gør sig gældende for selv de mest isolerede øvelser. Derudover så kan træning ændre på ens evne til at køre reps med 80 % af 1RM. En styrkeløftsudøver som stort set altid laver sæt af 1-5 reps vil være dårligere til at køre reps med 80 % af 1RM, sammenlignet med en bodybuilder som er vant til at køre sæt af 8-12 reps.

Men det kan dog give en grov estimering af hvor man ligger.

 

Du kan læse mere om de forskellige muskelfibertyper i nedenstående artikel:

 

http://news.bodylab.dk/artikler/909-det-neuromuskulaere-system