cvdeadlifttowperson

Hvor tit må man træne?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab!

Jeg et spørgsmål vedrørende mit træningsprogram, da min ven siger at jeg ikke restituerer ordentligt med mit nuværende træningsprogram.

Mit træningsprogram er således:

 

 

  • Mandag: Bryst, triceps, skulder, mave
  • Tirsdag: Ben, ryg, biceps
  • Onsdag: Hviledag
  • Torsdag: Bryst, triceps, skulder, mave
  • Fredag: Ben, ryg biceps
  • Lørdag: Bryst, triceps, skulder, mave
  • Søndag: Ben, ryg, biceps

Svar:

Restitution er en ekstremt individuel ting. Hvad der er for meget for den ene kan være for lidt for den anden. Det afhænger af en lang række faktorer, såsom træningserfaring, work capacity, genetiske faktorer, kost, søvn, hvile osv.

Der er dog absolut ingen grund til at antage at ovenstående program er for meget objektivt set. Det kan sagtens være for meget for dig. Det er kun dig selv som kan svare på dette. Men der er mange som følger lignende programmer uden problemer, så når din ven siger du ikke får nok restitution, så behøver det på ingen måde være korrekt.

Du kan selv vurdere om det er for meget, ved at kigge på en række faktorer. Hvis du løbende stiger i styrke, og føler dig frisk og veloplagt når du skal træne, så er der ikke meget som peger på at det skulle være for meget.

Manglende styrkefremgang og konstant træthed er de første tegn på at restitutionen ikke kan følge med. Hvis du ikke oplever dette, så kan du roligt fortsætte med ovenstående program. Overtræning er i øvrigt en ekstremt misforstået størrelse, og det er ikke noget man bare sådan bliver.