cvdrinkshaek

Øgning af muskelmassen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Først og fremmest tak for jeres mange gode artikler, og produkter ikke mindst.

Jeg er en dreng på 17 år, som vejer 62 kilo og er 175 cm høj. Mit mål er at øge min muskelmasse, og tabe lidt fedt. Jeg er imidlertid i tvivl om hvor mange kalorier jeg skal indtage, kan i hjælpe med det? Jeg vil derefter sammensætte en kostplan ud fra jeres artikel om “Kostplan til styrketræning”. Jeg påtænker at optrappe min styrketræning til at være 5-6 gange om ugen, da jeg træner et 2 split program, så hver muskel bliver trænet hver anden dag.

Mit spørgsmål lyder, hvor mange kalorier bør jeg skulle indtage for at forøge min muskelmasse uden at forøge fedtprocenten, og hvor meget ren muskelmasse kan man tage på, på en uge?

Svar:

Hvor mange kalorier du dagligt skal have kan du estimere dig frem til vha. en beregner. Du kan finde en på her. Det skal dog siges, at beregnere af denne type kun kan give et estimat af hvor mange kalorier du skal have. Det kan variere en del fra person til person. Hvis man taster dine informationer ind, så skal du have omkring 2500 kalorier om dagen for at vedligeholde din kropsvægt. Hvis du gerne vil øge din muskelmasse, så skal du ligge 500 kalorier til. Du skal derfor indtage omkring 3000 kalorier om dagen, hvis du gerne vil øge muskelmassen. Du er dog nødt til at prøve dig frem. Du kan eventuelt starte med 2500 kalorier, og så se hvad vægten siger efter 1-2 uger. Så kan du øge kalorieindtaget gradvist, indtil vægten langsomt begynder at flytte på sig. Det er nemlig vigtigt, at du ikke øger vægten for hurtigt, hvis du vil være sikker på at det overvejende er muskelmasse du tager på.

Jeg tror slet ikke du skal bekymre dig om hvor megen muskelmasse du kan tage på i ugen. Det vil være en forsvinde lille del, og du kan næppe se forandringer i spejlet fra uge til uge. Det tager længere tid end det at blive større. En person som lige er startet med at dyrke styrketræning skal være meget glad hvis han kan smide 5-10 kg muskelmasse på kroppen på et år. Så på ugebasis bliver det så lidt, at det ikke er noget du ligger mærke til. Og den mængde muskelmasse man kan tage på bliver gradvist mindre jo længere tid man har trænet.