cvbenchpreeees

Valg af brystøvelser

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Har i lang tid kørt et to-split program med bryst-skulder-triceps samme dag og har delt bryst op i:
Bænkpres, decline bænkpres, incline flyes og close-grip-pushup inden jeg så begyndte på skulder. Men synes jeg fik ondt i skulder/nakke af flyes og kørte så en kort periode med incline bænkpres i stedet, problemet med dette var så at jeg ikke kunne køre særlig høj vægt i skulderpres.

Hvilke øvelser kan man ellers bruge til at ramme det øvre bryst, eller bør man ikke fokusere så meget på hvor man rammer brystet?

Svar:

Generelt bør man ikke være ekstremt opmærksom på at lave et hav af forskellige brystøvelser, med mindre man har adskillige års træningserfaring. De fleste med ringe træningserfaring kan sagtens få en god all-around vækst i brystet af ganske få øvelser. Du kunne eventuelt droppe decline bænkpres, og så nøjes med bænkpres og incline bænkpres. Det burde være rigeligt.

Samtidig kunne du jo tage en 10-15 minutters pause efter bryst, inden du træner skuldre. Det burde være nok til at få noget styrke tilbage i pressemuskulaturen. Et langt stykke af vejen handler det også om konditionering. Når du lige laver skiftet, så er det klart, at du kan mærke det i dine skulderøvelser. Efter nogle uger burde problemet blive mindre og mindre.