cvliftweight

Forøget skadesrisiko ved upright rows?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har lige læst jeres artikel “8 øvelser som er spild af tid”, og kan se upright rows nævnes som en øvelse der har et forøget skadepotentiale. Jeg har for nylig taget upright rows med i mit program, og har på det seneste haft smerter i højre skulder.

Min træningsmakker mente at det skyldes min bænkpres teknik, som måske ikke sidder helt i skabet, men efter at have læst artiklen, så er jeg tilbøjelig til at tro at det skyldes upright rows. Kan det være forklaringen på mine skuldersmerter?

Svar:

Det er nærliggende at tro, at upright rows er synderen, da problemet først opstod efter du havde inkluderet øvelsen i dit program. Det er selvfølgelig 100 % umuligt at konkludere noget definitivt omkring dit skulderproblem, da problemet kan stamme fra en lang række øvelser. Skulderen er involveret i mange overkropsøvelser, og hvis du siger din bænkpres teknik ikke er perfekt, så kunne det også være en forklaring.

Det er dog et faktum, at upright rows udført med traditionel teknik, er en hyppig kilde til skulderproblemer. Når man trækker stangen op til hagen, så placeres skulderleddet i en position, hvor m. supraspinatus kommer i klemme mellem 2 knogler. Det giver ofte anledning til inflammation, og som følge heraf smerter. Det er det man kalder indeklemningssyndrom. Hvis man ikke ønsker at fjerne upright rows fra sit program, så anbefales det at man kun trækker stangen til den nederste del af brystet. Det minimerer risikoen for at m. supraspinatus afklemmes, og skadesrisikoen sænkes drastisk.