cvdead

Pude til stangen i forbindelse med squat?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

I mit træningscenter har vi en speciel ”pude”, som man kan sætte på stangen, når man kører squat. Jeg har indtil nu brugt den flittigt, men er kommet i tvivl om hvorvidt det er klogt eller ej. Er det okay at bruge dette redskab, eller bør jeg dropper brugen af den?

Svar:

Det er okay i den henseende, at det står alle frit, at bruge de redskaber de finder nødvendige i forbindelse med træning. Objektivt set er det dog ikke en voldsomt god ide. For det første fordi det er symptombehandling. De fleste anvender en pude, fordi de ikke ved hvor stangen skal ligge under et korrekt udført squat. De føler derfor smerte, og vælger som en løsning at smide en pude på stangen. Derudover giver puden en dårligere føling med stangen, og kan derfor have negative konsekvenser for den tekniske udførsel.

Det er bedre at man lærer at placere stangen korrekt i squat. Under et korrekt udført squat skyder man brystet frem, og samlet skulderbladene. Når man samler skulderbladene, så danner trapezius musklen en bro henover den øverste del af ryggen. Det er her stangen skal ligge. Den skal IKKE ligge i nakken. Det er muligt, at det stadigvæk vil give en smule ubehag, specielt hvis man ikke har en særligt god muskeludvikling i ryggen, men et langt stykke af vejen handler det om tilvending. Efter et stykke tid, så får man styr på teknikken, og så forsvinder ubehaget også ligeså langsomt.