cvtrialtletbike

Kan man træne for meget konditionstræning?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har altid dyrket meget konditionstræning, og har gennemført både adskillige maratonløb og et par Ironman.

Jeg er nu begyndt at dyrke styrketræning for at øge min muskelmasse, men jeg har meget svært ved at øge muskelmassen, selvom jeg gør mit bedste for at spise en masse sund mad. Jeg dyrker stadigvæk en del konditionstræning, og overvejer nu om det kan være det som holder mig tilbage? Kan man godt dyrke for meget konditionstræning hvis man vil være større?

Svar:

Ja, man kan i høj grad dyrke for meget konditionstræning, hvis målet er at øge muskelmassen. For det første bliver det meget sværere at spise nok til at øge muskelmassen, hvis man dyrker mange timers konditionstræning hver dag. For det andet, så er lange konditionstræningspas ret katabole af natur.

Risikoen for nedbrydning af muskelmasse stiger markant, når vi snakker om lange konditionstræningspas. Så hvis dit mål er at øge muskelmassen, så kunne det være en god ide at skære ned for konditionstræningen. Nu ved jeg selvfølgelig hvad du mener med ”en del”, og jeg ved heller ikke om du stadigvæk stiller op i konkurrencer.

Men generelt set vil det nok være en god ide at skære lidt ned for mængden, hvis du har mulighed for det. Alternativt kan du se om du kan øge kalorieindtaget yderligere, men det ændre stadigvæk ikke på det faktum, at lange konditionstræningspas har en ret stor muskelnedbrydende effekt.