cvbenchpress

Back to basics spørgsmål

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har i et stykke tid fulgt jeres glimrende ”Back to basics” program, og fået rigtigt gode resultater. Et træningspas tager omkring 1½ times tid, hvilket jeg indtil nu ikke har set som et problem. Nu hører jeg flere som siger at ens træning ikke må tage mere end 1 time, og bliver derfor i tvivl om jeg kan optimere min træning på den front. Er det korrekt, at ens træning ikke må vare mere end 1 time?

Svar:

Det er en myte. Det er rigtigt, at hormonbalance forskubbes ved lange træningspas. Når man træner så stiger produktionen af muskelopbyggende hormoner som testosteron, væksthormon osv. Hvis træningspasset tager lang tid, så falder niveauet, og produktionen af stress hormoner øges. Det er dog ene og alene en teoretisk bekymring. I praksis har det absolut ingen negativ indflydelse på de resultater folk får med deres træning.

Der er masser af bodybuildere, styrkeløftere, vægtløftere, atletikfolk osv. som har styrketræningspas som tager langt over en time. Ja der er sågar folk som bruger mere end 3 timer til et træningspas. Det er måske lige i overkanten for de fleste, men det er flueknepperi, at bekymre sig om hvorvidt der sker noget ved at ens træning tager 1 time og 30 minutter. Det er jo ikke sådan at der sker noget magisk når der er gået nøjagtigt 1 time. Så du kan roligt fortsætte med dit ”Back to basics” program. Også selvom det tager dig 1½ time at banke et træningspas af.