cvbigguy

Større med lavere gentagelser?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg træner primært for at blive større, men vil selvfølgelig også gerne blive stærkere. Jeg har fundet ud af, at jeg bedre kan lide at køre ekstra tungt med lave gentagelser. Det sidste stykke tid har jeg holdt mig omkring 4-6 gentagelser i de store øvelser, og omkring 6-8 gentagelser i de mindre øvelser. Men kan man godt blive optimalt stor ved at træne på denne måde?

Svar:

Det kan man i allerhøjeste grad. Mange af de gamle bodybuildere fra 50’erne og 60’erne opbyggede deres muskelmasse vha. basisøvelser og den klassiske 5 sæt x 5 reps protokol. Denne sæt og rep kombination har ansvaret for mange bodybuilderes styrke- og massefundament. Der er også eksempler på nyere bodybuilding programmer som er baseret på tung lav-rep træning. Det meget populære MAX-OT træningssystem anvender stort set primært sæt af 4-6 reps. Bodybuilderen Skip LaCour er en af de bodybuildere som har haft stor succes med MAX-OT systemet.

Hvis ikke det kunne lade sig gøre at opbygge en stor muskelmasse med lavere gentagelser, så ville styrkeløftere og olympiske vægtløftere ikke være så massive. De kører stort set udelukkende sæt af 1-5 reps. Jeg vil dog ikke gå meget længere ned end 5 reps, hvis det primære mål er muskelmasse. Men hvis man holder sig omkring 4-6 reps, så kan man sagtens blive stor og stærk. Uden problemer.