cvwristwrap

Er det okay at bruge trækremme?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har begyndt at bruge trækremme eller straps, som de også kaldes, i forbindelse med min rygtræning. Jeg kan mærke en markant forskel i hvor meget vægt jeg kan anvende, og hvor mange gentagelser jeg kan lave. Men er der ulemper ved brugen af straps, eller kan jeg trygt fortsætte med at bruge dem i min træning?

Svar:

Ja, det er helt okay at bruge trækremme. Det er blevet meget populært at have en funktionel tilgang til ens træning, og mange dæmoniserer derfor ting som trækremme, med det argument, at grebet ikke følger med. Det mange glemmer, er dog at folk har forskellige mål med træningen. Hvis man ikke har planer om at stille op i styrkeløft eller stærkmand, eller på anden måde har brug for et stærkt greb, så er der absolut ingen grund til at bekymre sig om ens grebsstyrke.

Underarmene skal nok få rigeligt med træning i forbindelse med bicepstræningen. Hvis grebet er den begrænsende faktor i ens rygtræning, hvorfor så ikke bruge straps? Hvis man træner af kosmetiske årsager, og bare vil have en stor og veltrænet krop, så er det immervæk ryggen man træner når man træner ryg, og ikke ens grebsstyrke. Fred være med det, hvis man foretrækker ikke at bruge trækremme, men omvendt så er der ikke noget katastrofalt negativt forbundet med brugen af trækremme, så du kan uden problemer fortsætte din praksis.