cvdeadliblue

Dødløft med underhåndsgreb?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

I jeres videoer, hvor dødløft illustreres og forklares, siges der at et almindeligt overhåndsgreb kan have svært ved at følge med til at stige lige så hurtigt i belastning som muskelmassen vil kunne.

Udover dette er der mange rygter om at et krydsgreb kan give skævhed i ryggen.

Så det er altså to variationer af grebet v. dødløft, som hver især potentielt har nogle minusser.

Så jeg vil bare høre om det kan lade sig gøre at dødløfte med underhåndsgreb, så man altså holder om stangen ligesom i Yates rows? Eller er det helt udelukket?

Slutteligt: hvilket greb er bedst at anvende til et almindeligt dødløft? Overhånd / Kryds / Underhånd?

Svar:

Det er på ingen måde anbefalelsesværdigt, at køre med dobbelt underhåndsgreb i dødløft. Grebsproblemerne man typisk oplever ved dobbeltoverhåndsgreb vil være de samme, men med en kraftigt forøget risiko for en skade i bicepsmusklen. Når man ser folk rive deres biceps over i dødløft, så er det i 99,9 % af tilfældene på den arm hvor man holder med underhåndsgreb.

Hvis du er styrkeløfter, og har brug for god grebsstyrke, så bør du kører med krydsgreb. Hvis du udelukkende træner af kosmetiske årsager, og for at opbygge muskelmassen i ryggen, så ville jeg vælge dobbelt overhåndsgreb indtil grebet ikke længere kan klare det, og så bruge trækremme på den resterende del af sættene. Det er trods alt rygmuskulaturen du ønsker at træne med dødløft, og ikke dit greb. Hvis du mener din grebsstyrke fortjener træning, så gør det ved siden af.

Så det korte svar må være. Brug enten krydsgreb eller dobbeltoverhåndsgreb, alt efter hvad du træner for. Og hvis grebsstyrken ikke kan følge med når du bruger dobbeltoverhåndsgreb, så brug trækremme på dine worksets.