cvexhauste

Flere øvelser til B2B II?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har kørt jeres Back To Basis II program i 6 uger nu, og føler ikke jeg får nok øvelser i mit træningspas til hver muskelgruppe. Så har overvejet to ting:

– At sætte en øvelse mere på hver muskelgruppe hver dag, så jeg fx i bryst i stedet for at køre 2 øvelser, så køre 3.

– Tage de 2 øvelser i eks. bryst men så at tage 6 sæt i stedet for 2 sæt.

Som eksperter, hvad ville i så anbefale?

Svar:

Som udgangspunkt bør du følge programmet som det står skrevet. Når folk siger de ”føler de ikke får lavet nok øvelser”, så er det en subjektiv fornemmelse, som bunder i den fejlagtige opfattelse, at man absolut skal føle sig smadret i alle muskelgrupper når man har trænet dem. Det er IKKE korrekt. Kvaliteten af ens træning måles ikke på hvor ødelagt man er efter et træningspas. Det måles på hvorvidt man kontinuerligt stiger i styrke, og hvorvidt massen øges gradvist. Hvis man blive stærkere i de valgte øvelser, og hvis man kan se ændringer i ens fysik, så er der absolut ingen grund til at ændre noget som helst.

Hele grundfilosofien i B2B programmerne er at man holder sig til de store basisøvelser, og ganske almindelig progressiv tung træning. Hele ideen med programmet falder til jorden, hvis man fylder en masse overflødigt på. Så jeg vil på det kraftigste anbefale, at du holder dig til programmet som det står skrevet.

Derudover forstår jeg ikke hvor du får de 2 sæt fra? I B2B II laver man 4 sæt i hver øvelse, ikke 2 sæt. Det skal dog siges, at hvis man føler man har den nødvendige erfaring og grundform, så kan man godt øge sæt antallet en smule. Der sker absolut intet ved at øge til 5-6 sæt pr. øvelse, hvis man føler for det. Sagen er dog den, at langt de fleste som føler for det, generelt føler forkert. Der er rigtigt mange som føler programmer som ligger langt over deres niveau. Folk som kører Smolov eller Sheiko efter 1 års træning. Det er helt forfejlet. Har man ikke mere erfaring kommer man absolut længst med helt almindelig grundtræning.