cvlihnj

To træningspas om dagen

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg overvejer at begynde at træne to gange om dagen men da det ikke er noget jeg har gjort i før kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om hvordan jeg skal dele det op? Eksempelvis kører jeg bryst/skulder om mandagen, skal jeg så køre tunge øvelser i det første træningspas og så lettere i det senere træningspas? Eller hvordan? Mit primære mål er at øge min styrke.

 

Svar:

 

Der er 2 måder at gøre det på. Enten kan du splitte din bryst- og skuldertræning op, så du træner bryst om formiddagen, og skulder om eftermiddagen/aftenen. Det vil give det større kvalitet i din skuldertræning. Eller også kan du gøre som du selv nævner, og køre tungt om formiddagen, og let om eftermiddagen/aftenen. I formiddags træningspasset kan du så lave de store tunge basisøvelser, og køre lave gentagelser, og senere på dagen kan du så lave alle dine isolationsøvelser og køre højere gentagelser.

 

Når din primære målsætning er styrke, så ville jeg dog foretrække at splitte det op så du kører tung bryst tidligt på dagen, og tung skulder senere. Hvis målsætningen er styrke, så kører du højest sandsynligt ikke en masse høj-rep isolationsøvelser som en bodybuilder ville gøre det.

 

Uanset hvilken løsning du vælger, så er det vigtigt, at du ikke øge den samlede workload for meget. Optimalt set tager du bare din træning som den er nu, og deler den ud på de 2 pas. Det vil have en positiv effekt på restitutionen. Hvis du derimod øger den samlede workload med eksempelvis 50 %, ved at tilføje ekstra øvelser og sæt, så vil 2 træningspas om dagen have store konsekvenser for restitutionen. Dermed ikke sagt, at man slet ikke må øge workloaden. Man bør bare være påpasselig med dette.