cvgreered

Hjemmetræning med håndvægte?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Min prioritering er pt. udelukkende at styrketræne hjemme med brug af en bænk og et sæt håndvægte (kan indstilles fra 2-24kg), da jeg ikke har plads til vægtstang, skiver mv.

Mit spørgsmål går på, om man kan ramme alle muskelgrupper tilfredsstillende, eller om der SKAL en vægtstang til, så man kan lave dødløft, bænkpres mv.

 

Svar:

Mange af de gode klassiske basisøvelser kan jo også lave med håndvægte. Man kan sagtens lave front squat med håndvægte, hack-squat, rumænsk dødløft osv. Alle presseøvelser og trækkeøvelser som laves med stang, kan også laves med håndvægte.

 

Dit problem er nærmere antallet af kg. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor du ligger styrkemæssigt, men 24 kg vil for de fleste blive alt for let i visse øvelser. Squats, RDL’s og rows vil hurtigt blive for let med kun 2×24 kg.

 

Du kan selvfølgelig se hvor langt du når med de 24 kg, men når det begynder at blive for lidt i visse øvelser, så ville jeg helt klart overveje at købe noget ekstra udstyr, eller finde et træningscenter. Ellers begrænser du bare dig selv.

 

Et okay fullbody træningsprogram med håndvægte kunne se således ud:

 

 

  • Front squats med håndvægtene hvilende på skulderen
  • Rumænsk dødløft
  • Bænkpres med håndvægte
  • Bent over rows med håndvægte
  • Skulderpres med håndvægte
  • Dumbell curls
  • Dumbell triceps extensions liggende
  • 1-legged calf raises med håndvægten i hånden

 

 

Så kommer du hele kroppen igennem på denne måde.