cvjkkk

Hvor stor volumen for muskelmasse?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er lidt i tvivl om hvad der er for lidt, for meget og tilpas mht. volumen. I et klassisk 2-split, som back to basics, kører man eksempelvis 2 bryst øvelser af 4 sæt pr. stk. Jeg træner selv 3-split, og har valgt en enkelt brystøvelse og i stedet øge volumen til 10 sæt varierende af 8-12 reps. Jeg hører nu fra mange, at dette er en for stor volumen, og svært at restituere sig fra. Men det er jo ikke meget mere end i ovenstående 2-split eksempel, og i 3-split er frekvensen endda mindre.

Så er det overkill? Har I evt. nogle guidelines man kan følge mht. volumen i 2- og 3-split programmer?

Svar:

Det er svært at stille konkrete retningslinjer op omkring den samlede volumen, da det afhænger af rigtigt mange faktorer. Først og fremmest hvilken type program man følger. Derudover er der store individuelle forskelle. En person med ringe træningserfaring og en lav restitutiv kapacitet, vil kunne køre med meget lavere volumen, end en person med mange års erfaring, samt en god restitutiv kapacitet. Derudover er ens arbejdsbyrdetolerance ikke en statisk størrelse. Man kan nemlig optræne sin arbejdsbyrdetolerance, så man kan tåle mere træning. Så når folk fortæller dig at det er for meget, så aner de ikke hvad de snakker om. Det program du følger kan være for meget for den ene og for lidt for den anden.

Som udgangspunkt lyder det dog bestemt ikke af for meget. 20 worksets bryst på 8 dage (formoder du holder en hviledag efter hver 3 dages rotation), er på ingen måde for meget, hvis man har trænet et stykke tid, og har et fornuftigt fundament. I sidste ende er det alligevel kun dig selv som kan besvare spørgsmålet. Bliver du regelmæssigt større og stærkere? Hvis svaret er ja, så fungerer det jo for dig, og så er det nemt at feje postulaterne af bordet.

I øvrigt er det rart at se at der trods alt er nogen som kan se fordelen i at køre mange sæt i en enkelt øvelse, i stedet for mange øvelser af få sæt. Der er alt for mange som har den fejlagtige opfattelse, at man skal lave et bredt sortiment af øvelser, for at få noget ud af i sin træning. Det er noget vås. Man kan komme rigtigt langt med en stor volumen i ganske få øvelser. Det er derfor programmer som GVT er så effektive som de er. Og dit program er jo lidt op af den boldgade, om end med en lidt højere frekvens.