cvjkl

Skulderskade og lat pulldowns

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg har et spørgsmål vedrørende udførelsen af lat pulldowns. For cirka 8 måneder siden forstuvede jeg min skulder ret kraftigt og kunne i lang tid ikke træne den, men jeg trænede den langsomt op og indtil i dag har jeg ikke mærket noget til den. Men i dag var der en fyr i mit fitness center der insisterede på at køre stangen helt op, hvilket jeg ikke har gjort det sidste stykke tid, fordi jeg kunne mærke at det gav smerter i skulderen.

Da jeg udførte øvelsen på denne måde kunne jeg mærke at den begyndte at gøre ondt igen. Bør jeg udføre den som jeg plejer ved ikke at køre stangen helt op eller bør jeg bare tage væsentligt mindre vægt på og så udføre den som jeg fik af vide? Eller bør jeg helt undgå øvelsen?

Svar:

Gutten i dit fitnesscenter har i princippet fat i den lange ende. Når man træner trækkeøvelser, så er det fornuftigt, at køre med fuld ROM, så man kan udsætte lat musklen for et stræk i yderpositionen. Når det er sagt, så er det jo tåbeligt at lave noget som din skulder tydeligvis ikke kan lide. Om du vælger at gå ned i vægt, til du ikke længere føler smerte, og så se om du kan øge belastningen langsomt, så din skulder får en chance for at vende sig til fuld ROM. Eller om du vælger at fortsætte med den teknik du bruger nu er i princippet op til dig selv. Det fungerer jo ikke sådan, at øvelsen er nytteløs, fordi du ikke får et stræk i toppen. Personligt ville jeg dog vælge løsning 1, og se om du ikke kan vende skulderen til korrekt udførsel.

Når det er sagt, så burde du måske få skulderen tjekket ud af en kompetent fysioterapeut, som kan rådgive dig på området. Det kunne jo være, at din skulder faktisk ikke er 100 % rehabiliteret, og at der stadigvæk er grund til en eller anden form for genoptræning af skulderen. Den burde jo ikke stadigvæk være et problem 8 måneder efter skaden opstod.