cvbrpess

Bænkpres i smith stativ eller i fri?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Personligt sætter jeg selv størst pris på at lave bænkpres med en fri stang. På det sidste har jeg dog valgt at gøre det i stativ i tilfælde af, at det ikke er muligt at have en spotter til rådighed.

Det har derfor fået mig til at tænke på, om der i virkeligheden er nogen forskel på, om man laver bænkpres med fri stang eller i stativ.

Man hører altid folk sige at bænkpres med fri stang er mest effektivt, men passer det reelt? Og i så fald hvorfor?

Svar:

Jeg ved godt der er mange som vælger at træne bænkpres i det man kalder smith stativet/smith maskinen. Men det er et ekstremt dårligt valg. Om ikke andet når alternativet er bænkpres med fri stang.

Den absolut vigtigste årsag til at bænkpres i smith stativet er et vanvittigt dårligt valg, skyldes de tekniske aspekter. I smith stativet kører stangen i en lige linje. I et teknisk korrekt udført bænkpres bevæger stangen sig IKKE i en lige linje. Så man tvinger reelt sig selv ind i en bevægebane, som ikke er den samme som i bænkpres med fri stang. Så man indøver simpelthen et forkert bevægemønster, når man kører bænkpres i smith stativet. Og det kan få store konsekvenser for ens bænkpres teknik med fri stang.

Derudover så træner man af indlysende grunde ikke en lang række stabiliseringsmuskler, når man træner bænkpres i smith stativet. Det kan give problemer i forhold til skader, når man hopper tilbage til frivægtsvarianterne.

Risikoen for ”pattern overload” skader stiger også markant. Når man kører en presseøvelse med frie vægte, så vil der fra gentagelse til gentagelse være små variationer i den tekniske udførsel. Ofte så små at man ikke ligger mærke til det. Men disse små variationer i den tekniske udførsel, gør at risikoen for ”pattern overload” skader falder drastisk. Når man kører øvelsen i en fastlåst bevægebane, så hamres de samme struktur på samme måde, igen og igen. Det øger risikoen for ”pattern overload” skader.

Der er i princippet ikke noget galt i at man fra tid til anden afslutter med lidt træning i smith stativet, da man her kan kører lidt ekstra sæt, selvom ens stabilisatorer er kogt. Men hovedparten af ens presseøvelser bør laves med frie vægte, hvis man er interesseret i effektiv og skadesforebyggende træning.

Det skal dog siges, at incline bænkpres i smith stativet er et bedre alternativ end flad bænkpres i smith stativet, da incline bænkpres i højere grad har en bevægebane, som nærmer sig lineær. Det har bænkpres på flad bænk ikke.

Så summa summarum, undgå så vidt muligt bænkpres i smith stativet.