agdjd

Træne hver muskelgruppe 1 gang i ugen?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg træner fire gange om ugen, hvor muskelgrupperne bliver trænet to gange om ugen, men mit program tager en del tid og derfor overvejer jeg at træne muskelgrupperne en gang om ugen, hvor jeg sætter mere fokus på det, men vil det give det samme resultat eller vil det være mindre effektivt?

Er lidt i tvivl, så derfor vil jeg høre jeres mening. Jeg hælder dog mest til at træne muskelgrupperne en gang om ugen.

Svar:

At ramme hver muskelgruppe en gang i ugen er for de fleste alt for lav frekvens. Jeg ved godt at mange professionelle bodybuildere træner så infrekvent, men der er 2 meget gode grunde til at det virker godt for dem. For det første, så er de på massive mængder anabolske steroider, som gør at deres proteinsyntese er konstant forhøjet. De har derfor ikke det samme behov for løbende at stimulere proteinsyntesen via træning. Derudover har de mange års træningserfaring, som gør at de kan klare en noget større workload, end folk med ringere træningserfaring. Deres høje styrkeniveau betyder også større restitutive krav. Personer med en dårlige work capacity, og lavere styrkeniveau er slet ikke i stand til at stille så store restitutive krav til kroppen.

Så for helt almindelige motionister, som ikke tager anabolske steroider, og som ikke har opnået et relativt højt styrkeniveau og en høj work capacity via mange års træning, så er det simpelthen for lidt at ramme hver muskel 1 gang i ugen. De fleste meta-undersøgelser på området konkluderer, at det er mest optimalt at ramme hver muskelgruppe 2-3 gange i ugen, hvis man træner for muskeltilvækst.

Nu har du ikke sendt en kopi af dit program, så det er umuligt for mig at tage konkret stilling til dette. Men antager vi at du eksempelvis træner 2-split, så var det en mulighed at skifte til 3-split. Det giver stadigvæk mulighed for at ramme hver muskelgruppe 2 gange i ugen (med 6 ugentlige træningspas), men med lavere workload pr. træningspas.

Der er selvfølgelig også den mulighed, at du simpelthen har for mange øvelser med i dit program. Det er en fejl mange begår. Men det er ikke til at svare på, når du ikke har sendt dit program med.