jogging_man2

Tidlig løbetræning på tom mave?

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej, jeg er en gut på 19 år, 1.84 cm, og 91kg der dyrker bodybuilding. Jeg har hørt at 20 min. løbetræning tidligt hver morgen på tom mave, er godt til at forbrænde fedt, fordi at ens blodsukker er lavt når man vågner og der desuden ikke er nogle kalorier i maven som kroppen kan bruge til energi, og derved forbrænder kroppen langt mere fedt som energi.

Er det en god strategi til at få sin six-pack frem til sommer, hvis man desuden spiser kalorier omkring sit basalstofskifte, samt bliver ved med normal hård styrketræning?

Svar:

Det er rigtigt, at den relative fedtforbrænding er større, hvis man dyrker kardio om morgenen på tom mave. Det er dog ikke nødvendigvis en god ide, og det er der flere årsager til. For det første, så er det ikke kun den relative fedtforbrænding der stiger. Risikoen for at man mister muskelmasse på det stiger også markant. Derudover kan det have en negativ effekt på ens ydeevne, at løbe på tom mave og lavt blodsukker. Hvis man skal slæbe sig af sted i 20 minutter, så vil det samlede energi forbrug være mindre end hvis man gjorde det på et tidspunkt hvor man havde mere energi og var mere frisk. Så selvom det har sin fordele i forhold til relativ fedtforbrænding, så er der for mange ulemper ved det.