spl07

Program til en nybegynder

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg er nybegynder indenfor styrketræning og er lidt i tvivl om hvordan jeg skal starte ud. Jeg kunne godt tænke mig at være stærk, men også have muskelmasse på samme tid. Jeg er i tvivl om jeg skal bruge “Træningsprogram til styrketræning” eller “Back to basics”. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et godt fundament, så jeg ikke får ryg- og skulderskader når jeg bliver ældre (er 17 nu).

Jeg er også i tvivl om hvordan jeg skal varme op og udstrække før og efter træning. Har i nogen gode råd til hvordan man får den ALLER bedst mulige start på sin styrketræning?

 

Svar:

 

Med dit erfaringsgrundlag får du helt klart mest ud af at træne ”Back to Basics” i en længere periode. Når fundamentet er på plads, så kan du skifte til mere avancerede programmer.

 

Mht. opvarmning, så er det individuelt hvor meget man har brug for. De fleste klarer sig fint med 10 minutters let cykling, og så progressive sæt op til det første workset.

 

Udstrækning er et kontroversielt emne. Det er faktuelt forkert at tro, at udstrækning skal være en fast komponent i et fornuftigt træningsprogram. Hvis du ikke har mobilitetsproblemer, så er det på ingen måde et krav at lave udstrækning.

 

Hvis man gerne vil implementere udstrækning i sit program, så hold dig langt væk fra gammeldags statisk udstrækning. Specielt før træning. Der er talrige undersøgelser som viser, at statisk udstrækning før vægttræning har en negativ effekt på ens styrke output.

 

Hvis du vil lave en form for udstrækning inden din vægttræning, så lav dynamisk udstrækning. Det har ikke de negative konsekvenser som statisk udstrækning har.

 

Det er vigtigt at varme op, og det er vigtigt, at man hverken laver for meget eller for lidt, men i forhold til skadesforebyggelse er det langt vigtigere at du får teknikken på plads. Langt de fleste skader opstår ikke fordi folk har varmet forkert op. De opstår fordi folks teknik i de store basisøvelser er udpræget ringe. Brug noget tid på at få teknikken på plads, inden du begynder at smide en masse vægtskiver på.