aee02

2-split eller 3-split

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg skal til at styrke træne, som bliver rigtig seriøst.

jeg har styrketrænet før hvor jeg kørte 2-split, men jeg syntes ikke det var optimalt! Hvad er bedste 2 eller 3-split og hvis en af delene hvad gør man hvilke dage?

Svar:

Begrebet ”optimalt” kan ikke appliceres i forhold til emnet ”splittyper”. Man kan i princippet få ligeså gode resultater med fullbody som med 3-split, hvis man forstår at sætte det korrekt sammen. Når du siger du ikke synes 2-split var optimalt, så lugter det lidt af at du har gjort et eller andet fundamentalt forkert. Det vil med sikkerhed ikke ændre en tøddel, at du skifter til 3-split, hvis du ikke kunne få et 2-split til at fungere.

Et solidt træningsprogram udgøres ikke kun af en opsplitning. Der er et hav af faktorer som skal reguleres korrekt, hvis man vil have resultater. Hvilken type øvelser kørte du i dit 2-split? Hvor mange øvelser kørte du til hver muskelgruppe? Hvor mange sæt kørte du? Hvor mange gentagelser? Periodiserede du din træning? Kørte du altid til failure? Havde du teknikken på plads? Det er bare nogle af de spørgsmål du bør stille dig selv, inden du overhovedet begynder at overveje om et andet split kunne være vejen frem.

Derudover er ens resultater i høj grad dikteret af ens ernæring. Du kan ikke forlange super fremgang i styrke og muskelmasse, hvis du spiser som en fugl. Og mange som siger de spiser nok, lyver simpelthen for sig selv og andre. Hvis man ikke tager på regelmæssigt, så spiser man ikke nok. Så er det i princippet lige meget om du spiser 2500 kalorier om dagen eller 3500 kalorier om dagen. Hvis du ikke tager på af 3500 kalorier, så må du oppe det til 4000 kalorier. Sådan er det bare.

Hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at kigge nærmere på nogle af de faktorer jeg har nævnt, og samtidig kaste et kritisk blik på din kost. Hvilken splittype du vælger betyder mindre, hvis alle de andre faktorer spiller.