aee04

Mere fart på cyklen med styrketræning

Bedøm artiklen:
1 stjerne2 stjerner3 stjerner4 stjerner5 stjerner
Skrevet af

Hej Bodylab,

Jeg cykeltræner ca. 8 timer om ugen. Hen over vinteren er det tilsvarende spinning. For at booste formen hen over vinteren, har jeg planer om at gå lidt ned i mængden af spinning og tilsvarende op mængden af styrketræning.

Men hvilke øvelser, ‘Leg extension’, ‘Leg press’, ‘Squat’, en kombination eller nogle helt andre øvelser. Jeg prøver mig pt. lidt frem i blinde, men kunne godt bruge et råd øvelser, få/mange reps og få/mange sæt.

Kan jeg anvende samme råd som fra spørgsmålet omkring ‘Stærkere uden at blive større’? Eller hvilket program vil I anbefaler for at få mere fart på cyklen?

Svar:

Hold dig væk fra isolationsøvelser, og fokuser på øvelser som squat, frontsquat, benpres, bulgarian split squats osv. Og ikke nødvendigvis alle de nævnte øvelser på en gang.

Hvad angår sæt og reps, så kan du sagtens følge retningslinjerne i artiklen ”Stærk uden at blive større”. Hvis du vel at mærke har et nogenlunde fundament indenfor styrketræning. Det vil sige har trænet regelmæssigt i en periode, samt har styr på teknikken i de valgte øvelser.

Du kan med fordel opsøge en styrkeløftsklub med henblik på at få lidt teknik råd, hvis du mener du har brug for det. Du skal huske at styrketræningen er et supplement til din cykling, og det nytter ikke noget at du får en skade fordi du har investeret for lidt tid på teknik træning og for meget tid på at løfte tungt.